Grønn Mappe

Løype 3: Klamreheia

Klamreheia kan utvilsomt regnes som en av de mest spektakulære løypene i Grimstad. Selv om den er kort, byr den på en utfordringer underveis. Noen deler av stien kan være litt vanskelige å navigere på grunn av uoversiktlig terreng. For å hjelpe vandrere, er det plassert noen få gule merker langs ruten. Det anbefales å ta seg tid til å rydde stien litt både på vei opp og ned, noe som vil bidra til å forbedre opplevelsen for alle som bruker løypen.

Start:  Ved Reddal 42, rett forbi sandtaket.

Start
Løype 3 Klamreheia: Oversiktskart

Start ved Reddal 42, og følg smal sti opp skaret.

Reddal 42

Ved møte med store steinblokker i ura (0.1 km) tas til venstre (Ikke følg skaret på høyre side).

Stor heller passeres på høyre hånd (0.2 km). Det går an å gå langt under helleren. Prøve! Verd å stoppe å se på.

Stor heller ved 0.2 km

Ved (0.25 km) passeres kløft på høyre hånd. Det er mulig å gå under den store steinen her.

0.25 km

Litt lenger oppe (0.45 km) ser store steinblokker ut til å stenge hele skaret. Følg tråkket gjennom smal passasje.

0.45 km

Meget stor stein i skaret ved (0.5 km). Gå til venstre under den store steinen. Etter passasjen: Hold til venstre inntil fjellveggen.

0.5 km
Under den store steinen, 0.5 km

Fortsett langs fjellveggen.

Stien svinger 90 grader til venstre ved (0.65 km). Her er eneste mulighet til å komme greit opp.

0.65 km, sett ovenfra

Følg svaberget på skrå oppover til venstre. Ved (0.75 km) møter du liten kløft. Hold til venstre.

0.75 km

Passer to store stein ved (0.8 km) og like etterpå passeres smal dyp kløft. Etter toppen går du nedover og gjennom et lite skogholt (0.9 km).

0.8 km
Smal dyp kløft
0.9 km

Gå over flatt platå (0.95 km) og hold til høyre for steiner.

0.95 km

Ved (1.0 km), hvor du har et stup på høyre hånd, tas til venstre for å unngå kløft. Følg tråkket gjennom lite skogholt. Følg smal renne i fjellet på høyre hånd (1.05 km).

1.05 km

På toppen og ved kontrollkassen er det flott utsikt over Reddalsbygda og mot Skagerak (1.1 km).

Kontrollkasse 1.1 km
Utsikt over Reddalsbygda og mot Skagerak (1.1 km)

Historie

Klamreheia har bratt skrent på alle sider, men kan inntas langs en sti fra Rossdalen på V-siden. På ett sted i oppstigningen finnes murverk. Muren går fra en fjellvegg, der den ellers er gjennombrutt av en inngang, fra S mot N i 3-4m lengde, svinger ute på en VNV-ØSØ-løpende brink og fortsetter mot VNV på brinken i 12m lengde. To sprekker i fjellet under muren er ifylt rullestein. Ovenfor denne sperring kan fjellet ikke sies å ha noe "borgplatå", men består av for det meste nakent berg med flere platåer og lave fjellvegger som gir ly mot vinden. Det er muligheten for å samle vann på borgområdet og utsikt til de to andre bygdeborgene i Landvik, Tjoresteinen og Borjaråsen.